Vlad Lupan într-un interviu exclusiv pentru ER NEWS despre Plahotniuc, justiția din SUA, mișcările lui Dodon, și inacțiunile blocului ACUM

Într-un interviu oferit în exclusivitate pentru Portalul Nr.1 al Diasporei ER NEWS, expertul independent Vlad Lupan, fost ambasador al Republicii Moldova la ONU, oferă o viziune de peste Ocean asupra situației politice din R. Moldova. Vlad Lupan se referă la dosarul lui Plahotniuc și dacă fostul lider al PDM Vlad Plahotniuc va ajunge la pușcărie în R. Moldova, vorbește despre relațiile actualei guvernări cu SUA și Rusia și acțiunile președintelui Dodon.

 La mijloc de ianuarie, știrea precum că SUA îl declară pe Plahotniuc persoană indezirabilă a făcut înconjurul R. Moldova. Iar de atunci nu s-a întâmplat nimic. Cum se văd aceste lucruri din SUA? A fost un simplu show? Vor urma și altele?

Așa cum am explicat într-un interviu ceva timp în urma, unicul show care a avut loc, a fost în Republica Moldova. În SUA a fost făcută desemnarea oficială a lui Plahotniuc ca persoana indezirabilă pentru intrarea în SUA. Totuși conform legislației SUA, care este până la urmă un stat de drept, Plahotniuc are dreptul de a se adresa cu o contestare către Serviciul de Cetățenie și Imigrare SUA, inclusiv dacă deja se află pe teritoriul acestei țări.

În perioada contestării deciziei guvernului SUA el are dreptul de aflare temporară pe teritoriul Statelor Unite, garantat prin lege. Mai mult, el se poate adresa direct în judecată, unde va putea să afirme că justiția din Republica Moldova, la etapa actuală, este subordonată politic, chiar dacă anterior chiar el era persoana despre care se spunea că o controlează – și, deci, acum el poate afirma că acel control a trecut la Președintele Dodon, care o folosește împotriva sa ca o unealtă politică. Sunt sigur că Plahtoniuc are suficienți bani pentru ca să-și permită juriști calificați să înainteze asemenea adresări.

Respectiv, guvernul SUA și-a îndeplinit funcția. Însă aparent autoritățile Republicii Moldova nu și-au făcut tema de acasă calitativ, ca să contracareze aceste mișcări. Știrile din Chișinău, care au urmat, menționau o pregătire insuficientă a dosarului, inclusiv pentru adresare către SUA și Interpol. O astfel de abordare poate trezi speculații că lipsa acțiunilor din partea autorităților competente din Republica Moldova, conduse de către Guvernul subordonat Președintelui Dodon, evită intenționat să pregătească un dosar adecvat pentru extrădare și pentru a demonstra că aceasta e legitimă și Plahotniuc va fi tratat conform literei legii. De exemplu, puteau să zică că vor asigura monitorizarea internațională a acestui caz. Personal, nu am auzit de așa ceva.

Suntem într-un an electoral și aparent politica iarăși își face jocul văzut, de această dată din partea Președintelui Dodon, asupra căruia Plahontiuc avea material compromițător, chiar dacă de moment deși nu l-a ajutat.

Spuneați atunci că de fapt ambele guvernări, cea actuală și cea precedentă, puteau să-l dea în căutare și anterior pe Plahotniuc, dar nu au făcut-o aparent. Cum credeți, de ce?

După tentativa a ceea ce putem numi puci/putch a lui Plahotniuc și guvernului condus de el în iunie 2019, putea fi pornit și un dosar de uzurpare a puterii. Existau și alte probe pe alte subiecte. Aparent după confuzia de după „abdicarea” lui Plahotniuc, noua guvernare combinată, a dorit o curățare a sistemului. Însă Președintele Dodon nu avea interesul doar a curățării sistemului, el mai avea interesul preluării puterii, ca și orice actor politic, de altfel. Totuși, setul dumnealui de valori este euro-asiatic, adică nu ne puteam aștepta ca Președintele Dodon să-și dorească un adevărat stat de drept – altfel, el ar fi trebuit să se auto-denunțe pentru finanțare din străinătate, după cum a fost înregistrat de Plahotniuc, să renunțe la imunitate și să meargă benevol la judecată, cu consecințe. Vă închipuiți așa ceva? Era foarte clar că Președintele Dodon va juca acea carte a distribuției puterii și împărțirii posturilor, tradițională unui guvern de coaliție, ceea ce această coaliție temporară cu ACUM nu putea fi.

Pe de altă parte este regretabil că Blocul ACUM s-a dat divizat, conform principiului Divide et Impera, practicat abil de către socialiști și au mers pe formula partajării puterii, exact ca în perioada Alianței pentru Integrare Europeana. Cum se spune în popor, au „călcat în aceleași străchini.”

În aceasta învălmășeală politică forțele de la guvernare aparent au pierdut timpul necesar pentru o decizie politică adecvată pentru a-l căuta pe Plahotniuc. De fapt, oricare din ei, dacă s-ar fi ocupat de acest proiect atunci, ar fi avut de câștigat politic acum. Probabil Președintele Dodon a calculat că nu mai este nevoie de un asemenea câștig în alegerile prezidențiale din 2020, deoarece va suficient să facă doar un PR politic și va putea câștiga în absența unui candidat adecvat din partea dreptei. De asemenea, aflarea lui Plahotniuc în SUA continuă propagarea dezinformării unui canal de pe Telegram, anterior controlat de FSB rusesc, conform căruia non-extrădarea lui Plahotniuc demonstrează că SUA îl ”protejează.” După cum am arătat mai sus, nu este adevărat, dar vedem că Presedintelui Dodon și Kremlimului îi poate fi convenabil ca dl Plahtioniuc să continue aflarea sa în SUA, deci trageți concluzia.

Cum ați caracteriza relațiile actualei guvernări cu SUA și Rusia?

Pornim de la faptul că SUA nu vede această guvernare ca una finală în Republica Moldova. Nici o guvernare nu este. De la independență încoace s-au schimbat multe guvernări… Se va schimba și aceasta. Până atunci, Republica Moldova nu va fi lăsata 100% pe mâna Rusiei, dacă va fi posibil, luând în calcul anul electoral 2020 și în SUA, și atenția lor pe evenimentele politice de acasă de la ei și pe pandemia noului coronavirus, deoarece, ca și multe alte guvernări din lume, nu au învățat din cel precedent. Deci politica Washingtonului vizavi de Europa de Est pe moment rămâne neschimbată și este, anume, de sprijin pentru rezistența influențelor negative ale Rusiei, oricât de mult nu le-ar plăcea unora să audă aceasta. Doar că SUA nu acționează cu bâta, cum se înțelege la noi.

Ați vorbit într-un editorial despre importanța nominalizării unui profesionist nepărtinitor în funcția de director al serviciilor de informații SUA. De ce acest lucru este important pentru R. Moldova, inclusiv în contextul alegerilor prezidențiale din acest an?

Motivul este evident și nu necesită multe explicații – dacă persoana care va fi responsabilă de coordonarea politicii de securitate internațională, adică a unei părți importante a relațiilor externe ale SUA, ar avea conexiuni dubioase cu oligarhii din Europa de Est, cum ar fi Plahotniuc, care este suspectat de corupție majoră, inclusiv de implicare și facilitare a spălării banilor de către mafia rusească, atunci ar apărea îngrijorări privind obiectivitatea acestui oficial SUA, chiar dacă acesta este Ad Interim/temporar până la alegeri.

Noul Consilier pentru Securitatea Națională a Președintelui Statelor Unite este Richard Grenell care a promovat anterior în SUA poziția lui Plahotniuc. În ce măsură Plahotniuc este protejat în SUA?

Ar fi naiv și simplist să facem asemenea legături directe. SUA nu este Republica Moldova. Nimeni aici nu-și va risca atât de mult cariera deja oficială și reputația mai departe de situația actuală, încât să purceadă la protecție deschisă. Plahotniuc are alte soluții, inclusiv judecata, unde poate demonstra relativ ușor că nu va fi tratat adecvat de justiția Republicii Moldova. Chișinăul actual nu cred că va angaja un avocat în SUA ca să-l contracareze pe domnul Plahotniuc, ceea ce spune multe. Deci nu există niciun motiv adițional pentru ca vreun oficial din SUA să-și păteze adițional reputația cu acest caz, când acesta este lăsat baltă chiar de către Republica Moldova. În plus, suntem într-un an electoral în SUA și, de exemplu, Ambasadorul Grenell nu este nominalizat permanent, ci ca Ad Interim, adică temporar – până la alegeri, care vor diminua din atenția SUA față de așa cazuri ca Plahotniuc, care nu este prioritar acum, când cel mai probabil este implicat în proceduri legale, iar SUA în alegeri și pandemie.

Până la urmă, să fim serioși, dar din păcate va trebui să dezamăgesc ceva „experți” – pământul nu se învârte împrejurul Republici Moldova. Spre deosebire de mitologia sovietică, noi nu suntem nici pe departe un caz de importanță, nici măcar geopolitică – adică din punct de vedere a tranzitului geografic militar și doar parțial economic. Unica importanță mai serioasă, pe lângă câteva secundare, este legată de aflarea Republicii Moldova în spatele Ucrainei, unde socialiștii moldoveni la guvernare pot crea probleme statului ucrainean prin cedări Rusiei către regiunea transnistreană controlată de Kremlin, adică crearea unui front de îngrijorări adiționale pentru Ucraina pe alte direcție.

Cum pot fi interpretate mișcările de la Curtea Constituțională care a suspendat creditul rusesc? De ce sesizarea a fost depusa de Sergiu Sârbu (un apropiat al lui Plahotniuc) și nu de către vreun deputat din Blocul ACUM? O înțelegere cumva între Plahotniuc și Blocul ACUM?

Absența fizică a lui Plahotniuc din Republica Moldova nu înseamnă absența sa totală din spațiul juridic. Deja am menționat că dumnealui a fost remarcat ca o persoană care controla sistemul judiciar din Republica Moldova. Deși o bună parte din acest control și practici ilegale a trecut, probabil, la domnul Dodon, Plahotniuc mai are câțiva ași în mânecă, posibil. Fără să cunosc dedesubturi, aș suspecta fie patriotism la judecători, fie că domnul Plahotniuc ar dori să demonstreze în SUA utilitatea sa ca ”luptător împotriva Rusiei”, așa cum se prezenta el în capitala americană anterior, fără să menționeze suspiciunile despre posibila sa implicare în spălarea banilor mafiei rusești, care este legată de FSB și alte servicii de securitate din Rusia, conform experților internaționali.

Ați observat corect că blocul ACUM aparent nu a intervenit și nu a avut această inițiativa. Nu-mi pot explica aceasta lipsă de inițiativă, decât prin lipsa de experiență, deși acest argument nu mai este valabil, sau poate prin alte elemente de care nu știe publicul.

Credeți că Plahotniuc va ajunge la pușcărie în R. Moldova, dacă îi va fi demonstrată vinovăția?

Dacă dosarul va fi formulat corect și dacă autoritățile Republicii Moldova vor fi capabile să prezinte garanții că procesul de judecată va fi impecabil, precum și îl vor implementa cu monitorizare internațională, ca să confirme astfel de garanții, atunci teoretic e posibil. Însă, așa cum am menționat, deja observ că autoritățile din Republica Moldova nu merg pe această formulă. Vin alegerile, se creează impresia că Președintele Dodon crede că poate câștiga și fără să-l deranjeze pe Plahotniuc, ba chiar ar beneficia politic din aflarea sa în SUA. Dar nu putem exclude showuri adiționale pe acest subiect, pentru ca actualul Președinte al Republicii Moldova să mai rupă câteva voturi de la cei ce își doresc anti-corupție, dar nu sunt ferm convinși care din forțele politice din Republica Moldova ar putea real să implementeze un asemenea program. Să nu uitam, știința politică presupune că este mai ușor să câștigi un al doilea mandat din poziția de guvernare, dacă nu exista sofisticare politică a electoratului – și este suficient să întreprindă ceva acțiuni minime în acest sens. Însă tema lui Plahotniuc nu e un subiect ce ține de atenția publică la nivel maxim acum, însă să vedem mai târziu, mai aproape de alegeri.

Vă mulțumesc,

Un interviu realizat de Elena Robu

Articole similare
Comentarii