Și dacă am renunța la Crăciunul pe 7 ianuarie

Editorial Elena Robu

Un paradox greu de înțeles: în R. Moldova avem două zile (două date diferite) în care sărbătorim nașterea lui Isus Hristos: 25 decembrie și 7 ianuarie. Când sunt întrebată aici, în străinătate, despre felul cum R. Moldova sărbătorește Crăciunul, sunt nevoită să explic toată istoria legată de aceste două date. De altfel, este o situație care nu ne face față nouă ca popor creștin, cum pretindem că suntem.

Un sondaj pe care l-am realizat în grupul Vocea Diasporei de pe Facebook, arată că peste 120 de persoane susțin că R. Moldova ar trebui să renunțe la Crăciunul pe stil vechi (7 ianuarie), în timp ce alți peste 35 de respondenți consideră că ar trebui păstrat Crăciunul pe stil vechi.  Alte 16 persoane spun că fiecare este liber să sărbătorească când dorește Crăciunul, iar unora nu le pasă, pentru că sunt atei. Așadar, reieșind din datele acestui sondaj, tendințele sunt clare.

Știu că mulți îmi vor sări în cap și îmi vor spune că dacă renunțăm la Crăciunul pe stil vechi profanăm memoria buneilor noștri. Dar oare buneii noștri au avut de ales când să sărbătorească Nașterea Domnului? Oare nu cumva pe timpul sovieticilor, toate bisericile au fost închise, iar sărbătorile religioase erau marcate pe furiș, pe ascuns? Oare această dată de 7 ianuarie nu este cumva ”moștenirea” lăsată de ruși pe acest teritoriu? Oare în perioada României Mari, buneii noștri sărbătoreau Crăciunul pe 7 ianuarie?

Acestea sunt întrebările esențiale la care trebuie să răspundă cei care marchează sărbătorile religioase pe stil vechi. A cui moștenire e asta? Cine a decis pentru noi când să marcăm Crăciunul? Iar răspunsul este cât se poate de evident: toate drumurile și indiciile duc la Moscova. De acolo ne vine această moștenire. Cât o mai tolerăm?!

Articole similare
Comentarii